Cognitieve gedragstherapie

Bent u op zoek naar een cognitieve gedragstherapie? Bij Ananta kunt u terecht voor deze therapie. Cognitieve gedragstherapie bestaat uit twee soorten therapieën die samenkomen: gesprekstherapie en gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie betekent dat het niet een gebeurtenis is die een mens negatief maakt, maar omdat een mens naar een gebeurtenis kijkt vanuit een gekleurde bril. Tijdens de cognitieve gedragstherapie werken we daarom aan het uit elkaar halen van het gedrag en de gedachten die de problemen in stand houden door deze te bespreken en te behandelen. Cognitieve gedragstherapie kan naast volwassen ook zeker helpen bij kinderen.

Ananta: voor uw cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is één van de meest gebruikte behandelmethodes in Nederland. Ananta heeft jarenlange ervaring op het gebied van cognitieve gedragstherapie en door middel van deze therapie willen wij ervoor zorgen u weer lekker in uw vel zit en weer van uzelf gaat houden! Het doel van de cognitieve gedragstherapie is dan ook dat u uw eigen gedrag begrijpt en dit kunt ombuigen, zodat u zich prettig blijft voelen in elke situatie. We gaan u helpen bij bepaalde gebeurtenissen de negatieve gedachtes en/of uw negatieve standpunt te veranderen, om zo te voorkomen dat u in die situaties snel somber of geïrriteerd raakt.

Het is van belang om hieraan te werken, omdat u nu waarschijnlijk bepaalde situaties uit de weg gaat om deze negatieve gevoelens te voorkomen. Dit gedrag versterkt echter vaak juist de negatieve stemming of de angsten. Voor uw eigen gemoedstoestand is het daarom ontzettend belangrijk dat u deze cirkel wilt doorbreken. Wij helpen u daar graag professioneel bij.

Hoe werkt het?

Bij cognitieve gedragstherapie denken we samen met u na over uw gedrag in moeilijke situaties. Cognitieve gedragstherapie richt zich op het veranderen van gedachten (cognities) en gedrag. Tijdens cognitieve gedragstherapie we samen welke gedachten u heeft over uzelf en anderen en welke van uw ideeën kloppen met de werkelijkheid. Op deze manier achterhaalt u waar deze gedachten vandaan komen. U leert ze te vervangen door gedachten die beter bij de werkelijkheid aansluiten.

Naast de sessies met de therapeut, kunt u ook thuis aan de slag met thuisopdrachten. Zo kunnen we u vragen een dagboek bij te houden van vervelende situaties en de gedachten die u hierbij had. Op deze manier kunnen we de cognitieve gedragstherapie goed voortzetten, omdat we voldoende input hebben uit de directe praktijk. Op deze manier begrijpt u zelf ook het beste wat er gaande is en hoe u dit voor uzelf kunt verbeteren.

Andere werkvormen van Ananta

Bij Ananta worden naast de cognitieve gedragstherapie de volgende werkvormen ingezet:

  • Coaching
  • Therapie (lichaamsgerichte therapie, archetypische psychologie)
  • Sjamanistische technieken
  • Chakrapsychologie
  • Energiewerk
  • Communicatie met jezelf en anderen

Ja, ik wil een cognitieve gedragstherapie!

Bent u benieuwd naar wat cognitieve gedragstherapie voor u kan betekenen? Ontdek wat Ananta Opleidingen & Advies voor u kan betekenen. Bezoek de website en laat u informeren door gerust contact met ons op te nemen. Ook is het mogelijk om het contactformulier in te vullen op de website. Hier kunt u met uw vragen terecht. Direct aanmelden kan natuurlijk ook!

AanmeldenContact opnemen